پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همیر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد پخش فصل جدید «تا نیایش» از حرم مطهر امام رضا (ع) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عکس‌نوشت | آن عکس فقط یک جایزه نبود پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد کتاب «شیعه» به کتابفروشی‌ها آمد مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در ماهی که گذشت (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره عثمان محمدپرست، خنیاگری که سازش برای خیر کوک بود صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ «علیرضا عصار» مجری تلویزیون شد
سرخط خبرها

توس، پناهگاه آواز و موسیقی اصیل ایرانی شود

  • کد خبر: ۴۷۴۹۴
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
توس، پناهگاه آواز و موسیقی اصیل ایرانی شود
عبدالجبار کاکایی - شاعر
موسیقی و آواز ایرانی که دستاورد تمدن کهن ماست، همواره حامی و پشتیبان و بلکه مکمل شعر فارسی بوده است. آنچه از دربار ساسانیان تا صفویان به‌یاد تاریخ مانده، رشد و توسعه و توجه خاص به مغنیان و خنیاگران بوده است و اگرچه در دوره‌هایی نیز موسیقی از همراهی با شعر بازمانده، اما آواز و نغمه‌ها و مقام‌های موسیقی بر محمل آواز و مرثیه و مولودی راه خود را طی کرده‌اند و هفت‌دستگاه و ده‌ها گوشه دلآویز امروز موسیقی و بسیار مقام‌های محلی نشان از فطری‌بودن موسیقی در نهاد انسان ایرانی است. در صنعت کلمه و کلام نیز «موسیقی شعر» که معجونی رنگارنگ از تناسب‌ها و تقارن‌هاست، به‌تنهایی، سال‌هاست محمل فرهنگ و اندیشه و اعتقاد ایرانیان بوده است.

امروز میراث موسیقی ایرانی در مواجهه با تحول‌های شتابناک جامعه و رشد فناوری‌های شنیداری و گسترش مخاطبان و تقلیل سن شنونده‌های موسیقی و تجاری‌شدن هنر و حاکمیت بلامنازع تهیه‌کننده‌های بازاری و گسترش نوع خاص موسیقی «سرگرمی» در سالن‌ها و تکنیک‌های حرفه‌ای پخش آثار، در معرض انقراض و انهدام و فراموشی است.

به‌نظر می‌رسد موسیقی و آواز ایرانی به‌جایی شبیه موزه برای حفظ و نگهداری نیاز دارد؛ جایی برای عرضه و نمایش با توجه به اینکه مخاطبان فراوان این نوع موسیقی اهل خلوت‌اند و با هیجان‌های رایج «استیج‌ها» میانه‌ای ندارند؛ جایی‌که خواننده‌ای با تکنیک‌های آواز و تصنیف در کنار گروهی نوازنده حرفه‌ای به‌نمایش موسیقی مقامی و دستگاهی ما بپردازد و این سنت فرهنگی را زنده نگاه دارد.

توس که این روز‌ها قرارگاه جان آواز ایرانی، زنده‌یاد محمدرضا شجریان است، محیط مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری است و به‌نظرم متولیان شریعت در این استان دیرسال اگر با نظر مهر به فرهنگ ایرانی بنگرند و به دادوستد موسیقی و عرفان در تاریخ اعتقادات ما اذعان داشته باشند، خود باید پیشقدم شوند و این فرصت طلایی را دریابند.

خراسان باید پناهگاه و ملجأ میراث ارزشمند آواز ایرانی شود، با برگزاری نشست‌های تخصصی و بررسی سیر تحول موسیقی اصیل... و توس مکانی برای طنین موسیقی و آواز ایرانی تا شیفتگان فرهنگ و هنر دست‌کم در این استان پرآوازه، دور از هیاهو و جنجال کنسرت‌های سرگرم‌کننده، به تأمل و تفکر و بهره‌مندی از شعر و آواز ایرانی نایل شوند. بسیاری از مدایح رضوی در گوشه‌ها و مقام‌های بومی و محلی اجرا شده است و حیف است که موسیقی و آواز ایرانی با چوب حذف موسیقی پرهیاهوی رایج رانده شود و متولیان فرهنگ و هنر بی‌تفاوت باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->